Dag 14 en 15

14:

Dankzij onze vriend op de camping konden we snel vertrekken, want de boot lag al te water.
In de voormiddag gingen Tine, Koen en Maai in de volgboot.
Toen we vertrokken in Dokkum sprak een kapitein van een mooi motorschip ons aan en vroeg hoe ver we gingen gaan met “dat ding”. De volgers vertelden dat we naar
Leeuwarden gingen en dat we al heel de Elfstedentocht gedaan hadden.
Zo makkelijk als het gisteren ging, zo moeilijk was het vandaag. Wind en tegenstroom alom! Na 2 kilometer en meer dan een uur varen kwamen we Kathleen en Marie tegen. Ze moedigden ons aan, maar toch was het vechten tegen de bierkaai. πŸ™‚
Het motorschip van deze morgen kwamen we ook terug tegen en vond ons blijkbaar nogal zielig want we gingen amper vooruit. De kapitein stelde ons voor om ons een lift te geven van 1 kilometer. Ik weigerde vriendelijk maar de rest heeft me toch kunnen overtuigen om het aanbod aan te nemen. πŸ˜‰
Voor de middagpauze spraken we enkele mensen aan die in hun tuin aan het vertoeven waren; zo hadden we een gratis wc Γ©n warm water voor onze Aiki noodles. Maai vertrok met Koen naar Leeuwarden om daar de trein naar huis te nemen. Na de middag namen Marie en Kathleen de besturing van de volgboot over en de wind ging een beetje liggen. Ik vertrok alleen, maar na een kwartiertje werd de tegenwind me te veel om koers te houden. Toen we de boten aan elkaar wilden binden en even aanmeerde bleef mijn vislijn (die ik pas vandaag achter mijn boot liet slepen) haken achter een boot die daar ook aangemeerd lag. Met een hels kabaal brak ze in twee. De eigenaars van de boot waren in alle staten en vroegen direct naar mijn verzekeringspapieren.
De krasjes die op de boot zaten waren echter niet door de verf gegaan en konden er makkelijk afgeveegd worden. Iedereen blij! πŸ™‚
Niet veel later kwamen we Danielle, Kees en Ank tegen die ons stonden op te wachten met een lekker bakje koffie, krentenbrood en stroopwafels.

Vanaf dan stonden die ons op elk bruggetje aan te moedigen/foto’s te maken (op één na, want daar stonden Koen & Tine πŸ™‚ ) Door al de regen die we gehad hadden onderweg stond de volgboot bijna onder en moest die aan de kant geleegd worden.
Toen we aankwamen bij het volgend haventje bleek dit de ideale plek om de boot uit het water te halen.
‘s Avonds spraken we af om te gaan eten met Danielle en haar ouders. Het was gezellig, maar iedereen was wel kapottekes.
Morgen nog 12 kilometer te gaan! Woohoo! πŸ˜€

15:

De nacht was niet echt ideaal te noemen. Waarschijnlijk had het late eten en de regen vannacht er wel mee te maken..
De regeling was dat Koen ging instaan voor het bakken van pannekoeken, de meisjes gingen inpakken en ik kon blijven liggen.. Zalig! πŸ˜‰
De 4 volgers konden in de beide volgboten aangezien Danielle en haar ouders voor de logistiek gingen zorgen.

Onderweg brak de peddel van Tine af en de gsm van Kathleen besliste om
de bodem van een Friese sloot eens van dichtbij te bekijken.. Deze trip sneuvelt er vanalles. We zullen een benefiet moeten doen om de gesneuvelde dingen terug te betalen. πŸ™‚
Tijdens de middagpauze konden we terug lunchen bij mensen in hun tuin. 3 kilometer van het centrum van Leeuwarden, 5 kilometer van het eindpunt. Ik stond te popelen om door te gaan; voordat de rest gedaan had, was ik al onderweg. Ik vertikte het om een volgkoord te gebruiken, maar de wind maakte het wel moeilijk om op koers te blijven. Van oever naar oever geraakte ik er toch. πŸ™‚
Om 16u17 en na 15 toffe dagen bereikten we het einde.

(fotografisch gezien niet de sterkste foto, maar het is de gedachte dat telt zeker πŸ˜‰ )
Het ponton van waar we op vertrokken waren de eerste dag lag er niet meer… We zijn dan een stukje terug gevaren en uitgestapt op een andere steiger.
Tine en Koen zijn teruggereden met de camionette en Marie en Kathleen namen de auto mee.
Danielle en ik zitten nu in het WTC hotel te Leeuwarden, waar we voor het avondeten en overnachting meer betalen dan voor de hele reis samen πŸ˜‰
Ze zegt dat ik het heb verdiend en zij betaalt, wat kan ik doen!? πŸ˜‰